Geociencias

Charla de Peter Molnar: experto en Ciencias Geológicas

El Departamento de Geociencias de La Universidad de los Andes extiende la invitación a la Charla de Peter Molnar, titulada “The Growth of the Maritime Continent, with no help from the isthmus of Panamá, as the Trigger for Recurring Ice Ages”.  La cuál tendrá lugar el 29 de julio a las 5:00 p.m., en el Auditorio ML –A de la Universidad de los Andes. Entrada Libre.

Peter Molnar

Es profesor de Ciencias Geológicas de la Universidad de Colorado en Boulder, miembro del Instituto Cooperativo para la Investigación en Ciencias Ambientales, Ph.D., Geología (sismología), 1970, Universidad de Columbia A. B., Física, 1965, Oberlin College.

Peter fue premiado en el 2014 con el premio Crafoord por la Royal Swedish Academy of Sciences por su contribuciones fundamentales en el entendimiento de tectónica global, en particular la deformación de los continentes y la estructura y evolución de cadenas montañosas, así como por el impacto de los procesos tectónicos en la circulación oceánica y el clima.

Abstract

The change from sparse ice in the Northern Hemisphere to recurring Ice Ages at ~2.7 Ma is part of a gradual cooling over millions of years and that correlates with a gradual warming of the eastern Pacific Ocean surface water (from more El Niño-like to more La Nina-like SSTs). I argue first that the emergence of the Isthmus of Panamá (or closing of the Central American Seaway) played, at most, a negligible role in this transition to recurring Ice ages. In particular the Great America Biotic Interchange at ~3 Ma, does not seem to mark the emergence of the Isthmus of Panamá, which may have occurred closer to 20 Ma, but instead seems to be a climatic consequence of ice sheets on Canada. I contend that the emergence of islands in the Maritime Continent (Indonesian Islands) enhanced rainfall there; islands seem to be attractors of rainfall.

Ascent of warm air, associated with enhanced rainfall, heated the upper troposphere over the Maritime Continent, which in turn strengthened the Walker Circulation. The strengthened Walker Circulation then cooled the eastern tropical Pacific. The cooled eastern Pacific shortened Canadian summers and prevented melting of its previous winter snowfall. So, after a few hundred million years without them, ice sheets finally could form in Canada, and presumably also Fennoscandia.

1029,    Geociencias